1917

Driemastschoener ‘Oosterschelde’

Scrollen
Afbeelding 001 de driemaster Oosterschelde

De laatste ORIGINELE DRIEMASTER van Nederland

Afbeelding 003 Oosterschelde bij Singapore 1997
Afbeelding 004 Oosterschelde bij Antarctica 2014

Hoe het begon

In 1917 krijgt scheepswerf H. Appelo & Zn de opdracht tot de bouw van de driemastschoener Oosterschelde.

De Eerste Wereldoorlog brengt enorme risico’s, maar ook grote kansen met zich mee. Een spectaculaire tijd breekt aan in de Nederlandse scheepsbouw en zeescheepvaart. Vele schepen gaan op zee verloren en om het risico te beperken investeren reders in kleinere schepen. De almaar stijgende brandstofkosten leiden tot de - voorlopig - laatste opleving van de vrachtvaart onder zeil. De ‘Oosterschelde’ is een van de ruim vijfhonderd driemastschoeners die in die tijd onder Nederlandse vlag gebouwd worden.

1917

De ‘Oosterschelde’ is het eerste zeeschip dat op de werf Appelo & Zn in Zwartsluis wordt gebouwd. De Rotterdamse rederij H.A.A.S. koopt het op dat moment nog in aanbouw zijnde schip van opdrachtgever Mulder.

1921

De opleving van de economie is van korte duur en rederij H.A.A.S. raakt in financiële problemen. De ‘Oosterschelde’ wordt opgelegd aan de Boompjes in Rotterdam en verkocht aan de Groninger kapitein Warnder Kramer.

1939

De 'Oosterschelde' wordt verkocht naar het buitenland. De Deense eigenaren op het eiland Aerø noemen hun nieuwe schip 'Fuglen II'. Denemarken is neutraal in de Tweede Wereldoorlog en de 'Fuglen II' doet goede zaken voor haar eigenaren. Er is volop lading en het schip verdient in de Oostzeevaart aardig haar kostje.

1943

De 'Fulgen II' loopt op een magnetische zeemijn en het schip kan maar ternauwernood drijvend worden gehouden. Ze wordt naar de haven gesleept, maar bij aankomst staat het water al op het achterdek.

1954

Ondanks haar nieuwe motor begint het schip ook voor de Deense kustvaart te verouderen. Ze wordt opnieuw verkocht en komt onder Zweedse vlag als de 'Sylvan'. De Zweedse eigenaar Sam Petterson besluit het schip ingrijpend te moderniseren en om te bouwen tot een moderne coaster.

1988

De 'Oosterschelde' wordt herontdekt en teruggehaald naar Nederland. Het schip gaat na ruim zeventig jaar trouwe dienst uit de vaart als vrachtschip.

Dick van Andel koopt het schip. Dick wil het schip gaan restaureren en opnieuw in de vaart brengen in haar oorspronkelijke vorm: als driemastschoener. Stichting 'Het Rotterdamse Zeilschip' wordt opgericht om fondsen te werven en Dick zal zelf de leiding van de rederij en de restauratie op zich nemen.

Met financiële steun van het Rotterdamse bedrijfsleven en vele fondsen en particulieren wordt de restauratie een enorm succes. Nooit eerder werd in Nederland een dergelijk groot schip gerestaureerd.

1996

De 'Oosterschelde' vertrekt uit Rotterdam voor een reis rond de wereld. Het schip bezoekt onder andere Japan en Antarctica en zeilt als eerste Nederlandse koopvaardijschip sinds 1911 weer rond de beruchte Kaap Hoorn.

2012

Op zaterdag 3 november 2012 vertrekt de 'Oosterschelde' voor een tweede wereldreis. H.K.H. Prinses Margriet der Nederlanden gooit in Rotterdam de laatste tros los en wenst het schip en haar bemanning een behouden vaart. De 'Oosterschelde' bezoekt onder andere Antarctica, Brazilië, Nieuw-Zeeland en Australië. Ook rond het schip tijdens de reis Kaap de Goede Hoop, Kaap Leeuwin én Kaap Hoorn.

2017

In de Leuvehaven in Rotterdam viert de 'Oosterschelde' haar 100ste verjaardag.

2023

De 'Oosterschelde' vertrekt voor haar derde wereldreis, de natuurexpeditie Darwin200 Global Voyage. Het schip volgt een route die geïnspireerd is op de reis van Charles Darwin en bezoekt onder andere Brazilië, de Galapagoseilanden, Frans-Polynesië, Australië, Sint-Helena en Ascension Island. Ook wordt, voor de derde keer, Kaap Hoorn gerond. Met een duizelingwekkende 47.585 zeemijlen is het de langste reis in haar geschiedenis.

Technische gegevens

Driemasttopzeilschoener Oosterschelde

Algemene informatie

Type: Driemasttopzeilschoener
Bouwjaar: 1917
Restauratie: 1988-1992
Thuishaven: Leuvehaven, Rotterdam
Lengte over alles: 50 meter
Lengte over de stevens: 40.12 meter
Breedte: 7.5 meter
Diepgang: 3 meter
Masthoogte vanaf de kiel: 36 meter
Zeiloppervlak: 891 m2

Motor

Hoofdmotor: 6-cylinder John Deere, 450 pk

Accommodatie

Tweepersoons hutten: 6
Vierpersoons hutten: 4
Toiletten: 5
Douches: 5

Capaciteit

Meerdaagse zeereizen: 24 passagiers
Dagtochten: 120 passagiers

Registratie & Communicatie

Call sign: PGNP
IMO-nummer: 5347221
MMSI-nummer: 246011000

Scheepstekeningen

Driemasttopzeilschoener Oosterschelde

De 'Oosterschelde' is de laatste vertegenwoordiger van een grote vloot driemastschoeners die in het begin van de twintigste eeuw onder Nederlandse vlag voeren. Dit grootste gerestaureerde zeilschip van Nederland is een monument voor de Nederlandse scheepsbouw en zeilende vrachtvaart op zee.

Oosterschelde scheepstekening 01
Oosterschelde scheepstekening 02
Oosterschelde scheepstekening 03
Oosterschelde scheepstekening 04
Afbeelding 003 Oosterschelde bij Singapore 1997

AVONTUREN ONDER ZEIL VOOR IEDEREEN DIE MEE WIL

Onze projecten

Schepen in beweging

Stichting 'Het Rotterdamse Zeilschip' wil haar schepen niet alleen in goede staat houden, maar deze ook - waar mogelijk - beschikbaar stellen voor een zo breed en divers mogelijk publiek. Jaarlijks worden verschillende sociaal-maatschappelijke projecten aan boord gerealiseerd.

Media

Fotoalbum

In de loop der jaren zijn er talloze foto's en video's gemaakt van, en aan boord van, de 'Oosterschelde'. In ons fotoalbum ziet u alle hoogtepunten door de jaren heen.

Oosterschelde fotoalbum
1896

Beugsloep ‘Johanna Hendrika’

Scrollen