Hoe het begon
De Eerste Wereldoorlog brengt enorme risico’s, maar ook grote kansen met zich mee. Een spectaculaire tijd breekt aan in de Nederlandse scheepsbouw en zeescheepvaart. Vele schepen gaan op zee verloren en om het risico te beperken investeren reders in kleinere schepen. De almaar stijgende brandstofkosten leiden tot de - voorlopig - laatste opleving van de vrachtvaart onder zeil. De ‘Oosterschelde’ is een van de ruim vijfhonderd driemastschoeners die in die tijd onder Nederlandse vlag gebouwd worden.
De ‘Oosterschelde’ is het eerste zeeschip dat op de werf Appelo & Zn in Zwartsluis wordt gebouwd. De Rotterdamse rederij H.A.A.S. koopt het op dat moment nog in aanbouw zijnde schip van opdrachtgever Mulder.
De opleving van de economie is van korte duur en rederij H.A.A.S. raakt in financiële problemen. De ‘Oosterschelde’ wordt opgelegd aan de Boompjes in Rotterdam en verkocht aan de Groninger kapitein Warnder Kramer.
De 'Oosterschelde' wordt verkocht naar het buitenland. De Deense eigenaren op het eiland Aerø noemen hun nieuwe schip 'Fuglen II'. Denemarken is neutraal in de Tweede Wereldoorlog en de 'Fuglen II' doet goede zaken voor haar eigenaren. Er is volop lading en het schip verdient in de Oostzeevaart aardig haar kostje.
De 'Fulgen II' loopt op een magnetische zeemijn en het schip kan maar ternauwernood drijvend worden gehouden. Ze wordt naar de haven gesleept, maar bij aankomst staat het water al op het achterdek.
Ondanks haar nieuwe motor begint het schip ook voor de Deense kustvaart te verouderen. Ze wordt opnieuw verkocht en komt onder Zweedse vlag als de 'Sylvan'. De Zweedse eigenaar Sam Petterson besluit het schip ingrijpend te moderniseren en om te bouwen tot een moderne coaster.
De 'Oosterschelde' wordt herontdekt en teruggehaald naar Nederland. Het schip gaat na ruim zeventig jaar trouwe dienst uit de vaart als vrachtschip.
Dick van Andel koopt het schip. Dick wil het schip gaan restaureren en opnieuw in de vaart brengen in haar oorspronkelijke vorm: als driemastschoener. Stichting 'Het Rotterdamse Zeilschip' wordt opgericht om fondsen te werven en Dick zal zelf de leiding van de rederij en de restauratie op zich nemen.
Met financiële steun van het Rotterdamse bedrijfsleven en vele fondsen en particulieren wordt de restauratie een enorm succes. Nooit eerder werd in Nederland een dergelijk groot schip gerestaureerd.
De 'Oosterschelde' vertrekt uit Rotterdam voor een reis rond de wereld. Het schip bezoekt onder andere Japan en Antarctica en zeilt als eerste Nederlandse koopvaardijschip sinds 1911 weer rond de beruchte Kaap Hoorn.
Op zaterdag 3 november 2012 vertrekt de 'Oosterschelde' voor een tweede wereldreis. H.K.H. Prinses Margriet der Nederlanden gooit in Rotterdam de laatste tros los en wenst het schip en haar bemanning een behouden vaart. De 'Oosterschelde' bezoekt onder andere Antarctica, Brazilië, Nieuw-Zeeland en Australië. Ook rond het schip tijdens de reis Kaap de Goede Hoop, Kaap Leeuwin én Kaap Hoorn.
In de Leuvehaven in Rotterdam viert de 'Oosterschelde' haar 100ste verjaardag.
De 'Oosterschelde' vertrekt voor haar derde wereldreis, de natuurexpeditie Darwin200 Global Voyage. Het schip volgt een route die geïnspireerd is op de reis van Charles Darwin en bezoekt onder andere Brazilië, de Galapagoseilanden, Frans-Polynesië, Australië, Sint-Helena en Ascension Island. Ook wordt, voor de derde keer, Kaap Hoorn gerond. Met een duizelingwekkende 47.585 zeemijlen is het de langste reis in haar geschiedenis.
Technische gegevens
Type: Driemasttopzeilschoener
Bouwjaar: 1917
Restauratie: 1988-1992
Thuishaven: Leuvehaven, Rotterdam
Lengte over alles: 50 meter
Lengte over de stevens: 40.12 meter
Breedte: 7.5 meter
Diepgang: 3 meter
Masthoogte vanaf de kiel: 36 meter
Zeiloppervlak: 891 m2
Hoofdmotor: 6-cylinder John Deere, 450 pk
Tweepersoons hutten: 6
Vierpersoons hutten: 4
Toiletten: 5
Douches: 5
Meerdaagse zeereizen: 24 passagiers
Dagtochten: 120 passagiers
Call sign: PGNP
IMO-nummer: 5347221
MMSI-nummer: 246011000
Scheepstekeningen
De 'Oosterschelde' is de laatste vertegenwoordiger van een grote vloot driemastschoeners die in het begin van de twintigste eeuw onder Nederlandse vlag voeren. Dit grootste gerestaureerde zeilschip van Nederland is een monument voor de Nederlandse scheepsbouw en zeilende vrachtvaart op zee.
Onze projecten
Stichting 'Het Rotterdamse Zeilschip' wil haar schepen niet alleen in goede staat houden, maar deze ook - waar mogelijk - beschikbaar stellen voor een zo breed en divers mogelijk publiek. Jaarlijks worden verschillende sociaal-maatschappelijke projecten aan boord gerealiseerd.
Media
In de loop der jaren zijn er talloze foto's en video's gemaakt van, en aan boord van, de 'Oosterschelde'. In ons fotoalbum ziet u alle hoogtepunten door de jaren heen.