Hoe het begon
Het scheepstype stevenaak stamt rechtstreeks af van de houten samoureuzen en Dorstense aken. Het is het laatste type zeilschip dat speciaal voor de Rijnvaart werd gebouwd. Deze bijzondere groep schepen, met eigen traditie, typische lijnen en het sierlijke achterschip is met de stevenaken definitief aan zijn eind gekomen. De 'Helena' is de allerlaatste originele vertegenwoordiger van die schepen en het enige zeilschip ter wereld dat met passagiers op de Rijn mag varen.
De bij scheepswerf Jonker gebouwde 'Helena' werd in 1875 bijgeschreven in het Register van Rijnschepen. Het schip werd specifiek gebouwd voor de zeilende vrachtvaart op de Rijn, tussen Rotterdam en Straatsburg. De schipper is de heer Fromm.
Schipper Adrianus Rijnvos koopt de 'Helena' van schipper Fromm en noemt haar 'Antonius Maria'.
Schipper Dorus Verburg neemt het schip over en ontdoet de 'Helena' van haar originele tuigage. Verburg kort de mast in en moderniseert het schip.
De 'Helena' wordt, bij Orsauw, van achteren aangevaren door een motorschip en zinkt. De schipper en zijn zoon kunnen zich gelukkig zwemmend redden. Het schip wordt geborgen en gerepareerd.
De 'Helena' kan de strijd tegen de steeds grotere en efficiëntere motorschepen niet langer aan. Het schip wordt aangeboden voor de sloop. De scheepssloper spaart het schip, waarschijnlijk vanwege haar bijzondere vorm en fraaie lijnen. Daarna gaat het schip van hand tot hand, maar geen van de liefhebbers die het schip koopt, slaagt erin haar te restaureren.
Scheepsrestaurateur Bart Vermeer brengt de 'Helena' onder bij Stichting 'Het Rotterdamse Zeilschip' en zijn restauratieplannen komen in een stroomversnelling terecht. Op 16 mei 1998 tilt een gigantische kraan de 'Helena' uit het water en zet haar op de kade bij scheepshelling Koningspoort in Rotterdam. De restauratie kan beginnen.
Na jaren van restaureren komt de 'Helena' opnieuw in de vaart. En hoe! De restauratie krijgt een eervolle vermelding van Europa Nostra, Bart een Koninklijke onderscheiding en de 'Helena' wordt erkend als nationaal monument met grote cultuurhistorische waarde.
De 'Helena' ontvangt het Rijnpatent. Als enige zeilschip ter wereld mag het schip tot aan Bazel op de Rijn varen met passagiers. Als om het te vieren, komt tijdens Koninginnedag in Woudrichem de Koninklijke Familie aan boord.
De 'Helena' maakt een reis naar Bazel, waar het schip aanwezig is bij een groot havenfeest.
De 'Helena' viert haar 150ste verjaardag. Het schip maakt een jubileumtour door Nederland, België en Duitsland en sluit overal aan bij maritieme festivals en havenfeesten - om de verjaardag met zo veel mogelijk mensen te kunnen vieren.
Technische gegevens
Type: Stevenaak
Bouwjaar: 1875
Bouwwerf: Jonker te Kinderdijk
Restauratie: 1998 - 2003
Thuishaven: Leuvehaven te Rotterdam
Lengte over alles: 40 meter
Lengte over de stevens: 34,76 meter
Breedte: 5,98 meter
Diepgang: 0,90 meter
Masthoogte vanaf de kiel: 21 meter
Zeiloppervlak: 400 m2
Dagtochten: 48 passagiers
ENI-nummer: 02324076
Scheepstekeningen
De stevenaak stamt rechtstreeks af van de houten samoureuzen en Dorstense aken. Het is het laatste type zeilschip dat speciaal voor de Rijnvaart werd gebouwd. De 'Helena' is de allerlaatste originele vertegenwoordiger van die bijzondere groep schepen en het enige zeilschip ter wereld dat met passagiers op de Rijn mag varen.
Onze projecten
Stichting 'Het Rotterdamse Zeilschip' wil haar schepen niet alleen in goede staat houden, maar deze ook - waar mogelijk - beschikbaar stellen voor een zo breed en divers mogelijk publiek. Jaarlijks worden verschillende sociaal-maatschappelijke projecten aan boord gerealiseerd.
Media
In de loop der jaren zijn er talloze foto's en video's gemaakt van, en aan boord van, de 'Oosterschelde'. In ons fotoalbum ziet u alle hoogtepunten door de jaren heen.
Steun ons
Fans en liefhebbers zijn onmisbaar voor de ‘Oosterschelde’, de ‘Helena’ en de ‘Johanna Hendrika’. Dankzij uw ondersteuning kunnen we kostbare restauraties aan deze bijzondere schepen verrichten. Daarnaast kunnen we voor speciale doelgroepen vaartochten en andere activiteiten aan boord blijven organiseren.
Mede dankzij de certificaathouders konden de ‘Oosterschelde’ en de ‘Helena’ worden gerestaureerd. Als u nu een certificaat koopt, ondersteunt u de restauratie van de ‘Johanna Hendrika’ of noodzakelijke onderhoudsprojecten aan boord om de toekomst van de schepen veilig te stellen. En, u mag zich dan mede-eigenaar noemen van deze mooie historische schepen!