De 'Oosterschelde' is een voormalig vrachtschip. Nu we geen lading meer vervoeren, moet het schip ballast meenemen om niet te hoog op het water te liggen. Tachtig ton beton zorgt ervoor dat het schip de juiste diepgang heeft. Dit beton is destijds tussen de spanten gestort, los op het vlak. Een aantal jaar geleden is geconstateerd dat er plaatselijk vocht tussen het beton en de scheepshuid is gekomen, waardoor schip en spanten op die plekken langzaam maar zeker wegroesten. In 2021 werd daarom het onderwaterschip ter hoogte van het voorste ruim ingrijpend gerestaureerd. De werkzaamheden werden uitgevoerd bij Scheepswerf Talsma te Franeker.
Na het verwijderen van alle tanks, pompen, leidingen en dergelijke kon het ijzerwerk beginnen. Met extreem hoge waterdruk (2500 bar) wordt het schip gestraald zodat alle verf er af is. Nu de romp helemaal kaal is, scannen we deze met laser in. De nieuwe huidgangen en spanten worden in 3D getekend en kunnen op basis van deze tekeningen op maat worden gesneden en zelfs worden voorgevormd. We zorgen ervoor dat de zogenaamde landen straks doorlopen in het nieuwe werk.
Het ijzerwerk begint met het wegbranden van de huidplaten tussen de spanten. Door het beton kan de snijbrander niet gewoon door het staal heen snijden, maar moet het staal worden 'weg gepeld'. Daarna wordt het beton van buiten met diamantzagen ingezaagd en van binnen met grote pneumatische beitels weggehakt. Een immense klus, want het beton is ontzettend hard.
De vlakspanten worden als eerste geplaatst. Snel daarna volgen vlakplaten, huidspanten en de eerste huidplaten. Die zijn, op basis van de scan, al voorgevormd. Alles wordt eerst aan elkaar 'gehecht'. Het bouwen gaat daarna snel en begint de 'Oosterschelde' alweer op een schip te lijken. Maar, eerst moet alles zowel van buiten als van binnen worden gelast. Daarna kan de binnenkant weer worden geschilderd. Ook buiten gaan de eerste lagen verf erop. De betonballast wordt vervangen door broodjes lood die op kunststof strips tegen het vlak worden gestapeld. Een soort goudstaafjes zijn het: bijna net zo zwaar en bijna net zo duur. Maar, op deze manier blijft het vlak in de toekomst wel bereikbaar voor onderhoud. Na de ballast kunnen de tanks, leidingen en pompen worden teruggeplaatst.
Buitenom wordt inmiddels de laatste laag verf aangebracht, de antifouling. Nu zijn we weer klaar om te water te gaan. Voor de werf zit het werk erop. Maar, de installateurs, bijgestaan door onze bemanning, zijn nog weken bezig voordat alle elektra, leidingen en pompen weer zijn aangesloten. Terug in Rotterdam wordt de betimmering weer teruggebouwd. De bemanning doet het schilderwerk en richt de hutten weer in. Precies op tijd zijn we klaar voor de volgende zeilreis!
Steun ons
Fans en liefhebbers zijn onmisbaar voor de ‘Oosterschelde’, de ‘Helena’ en de ‘Johanna Hendrika’. Dankzij uw ondersteuning kunnen we kostbare restauraties aan deze bijzondere schepen verrichten. Daarnaast kunnen we voor speciale doelgroepen vaartochten en andere activiteiten aan boord blijven organiseren.
Mede dankzij de certificaathouders konden de ‘Oosterschelde’ en de ‘Helena’ worden gerestaureerd. Als u nu een certificaat koopt, ondersteunt u de restauratie van de ‘Johanna Hendrika’ of noodzakelijke onderhoudsprojecten aan boord om de toekomst van de schepen veilig te stellen. En, u mag zich dan mede-eigenaar noemen van deze mooie historische schepen!